Co to jest treść SEO? Przewodnik po tworzeniu treści pod kątem SEO

Jeśli jesteś stosunkowo nowy w świecie marketingu wyszukiwania, być może słyszałeś termin „treść SEO”, który jest rzucany na spotkaniach marketingowych.

  1. Co to jest „treść SEO”?
  2. Jakie są typy treści SEO?
  3. Jaka jest moja strategia tworzenia treści SEO?

Czym jest treść SEO?

Aby zrozumieć, co marketerzy rozumieją pod pojęciem treści SEO, warto rozłożyć to wyrażenie na części składowe:

– SEO” odnosi się do optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, czyli procesu optymalizacji strony internetowej w taki sposób, aby ludzie mogli ją łatwo znaleźć za pomocą wyszukiwarek takich jak Google.

– Przez „treść” rozumiemy każdą informację, która żyje w sieci i może być w niej konsumowana (więcej na temat różnych rodzajów treści poniżej).

Tak więc, łącząc te dwa pojęcia razem: Treści SEO to wszelkie treści tworzone w celu przyciągnięcia ruchu z wyszukiwarek.

Nie zamierzam mówić Ci tutaj wszystkiego, co musisz wiedzieć o optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek; to zupełnie inny przewodnik. Ale oto super szybkie odświeżenie tego, co musisz zrobić, aby pozycjonować swoje treści internetowe:

– Keyword Research: Jeśli chcesz wygenerować ruch poprzez wyszukiwanie, najlepiej jest zrobić badanie słów kluczowych przed rozpoczęciem pisania. W ten sposób możesz skupić się na słowach kluczowych, dla których istnieje już pewien wolumen wyszukiwania-innymi słowy, pisz na tematy (lub znajdź nisze słów kluczowych!), o których ludzie już szukają informacji.

– Optymalizacja słów kluczowych: Wiedz, gdzie i jak używać słów kluczowych w treści, aby zapewnić maksymalną wyszukiwalność.

– Organizacja treści: Treść na Twojej stronie powinna być zorganizowana w logiczny sposób. Jest to nie tylko korzystne dla SEO, ale także pomaga odwiedzającym Twoją stronę łatwo znaleźć inne, powiązane treści. (Im dłużej pozostaną na Twojej stronie, tym lepiej).

– Promocja treści: Zwiększaj widoczność nowych treści, które tworzysz, udostępniając je w sieciach społecznościowych i budując linki do nich (zarówno wewnętrzne, jak i z zewnętrznych stron).

Kilka słów o intencjach

Ważne jest, aby pamiętać, że jeśli ruch z wyszukiwarek jest Twoim jedynym celem, Twoje wyniki prawdopodobnie ucierpią. Aby zadowolić zarówno wyszukiwarki (które z czasem nagrodzą Cię wysokimi pozycjami w rankingu), jak i potencjalnych klientów i powracających odwiedzających, musisz zaoferować wartość wykraczającą poza optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Innymi słowy, nie produkuj „cienkich” treści, które plasują się w rankingu i zdobywają kliknięcia, ale nie dostarczają żadnej dodatkowej wartości dla użytkownika wyszukiwarki. Strony, które promują „cienkie”, mało wartościowe treści, ryzykują otrzymanie kary od Google; mają również tendencję do wysokiego współczynnika odrzuceń i niskiego współczynnika konwersji.

Rodzaje treści SEO

Treści SEO mogą zawierać dowolne z poniższych elementów:

Strony produktowe — Są to chleb i masło każdej detalicznej witryny e-commerce. Dobra strona produktu może służyć zarówno jako treść SEO, jak i strona docelowa PPC.

 

Posty na blogu — Blog jest jednym z najprostszych sposobów na stworzenie regularnego strumienia skutecznych treści SEO. Ogólnie rzecz biorąc, posty na blogu są bardziej angażujące i bardziej skłonne do przyciągania linków niż strony produktowe, więc mogą być świetnym sposobem na zbudowanie autorytetu dla twojej witryny. (Należy pamiętać, że blogi są bardzo elastyczne i można je wykorzystać do zamieszczania każdego z poniższych typów treści z tej listy).

 

Artykuły — Pomyśl o artykule prasowym, wywiadzie lub felietonie. Jest to główny rodzaj treści, które można znaleźć na większości stron internetowych w stylu gazet lub czasopism.

 

Listy — Lista jest tak naprawdę rodzajem artykułu, ale ujęcie jej w ramy listy (np. „10 sposobów na obniżenie rachunków za energię” lub „101 rzeczy, których nie cierpię w Google”) ułatwia skanowanie. Tego typu tytuły wydają się być również bardziej klikalne, gdy znajdują się w wynikach wyszukiwania lub w kanałach mediów społecznościowych.

 

Przewodniki — Przewodnik to dłuższy fragment treści, który szczegółowo wyjaśnia, jak coś zrobić. (Przewodniki są często rozbijane na wiele stron internetowych, choć najlepszą praktyką jest umożliwienie użytkownikom przeglądania długich treści jako pojedynczej strony, jeśli sobie tego życzą). Możesz zamieścić pełny przewodnik na swojej stronie internetowej lub zamieścić jego streszczenie lub fragment, wymagając od odwiedzających wypełnienia formularza rejestracyjnego, aby przeczytać pełny przewodnik. Może to być dobry sposób na generowanie leadów, ale pamiętaj, że postawienie ściany rejestracyjnej prawdopodobnie zmniejszy ilość ruchu SEO, który możesz kierować do tego przewodnika.

 

Filmy — W sieci jest mniej filmów niż stron tekstowych, dlatego łatwiej jest znaleźć się na pierwszej stronie dla konkurencyjnego słowa kluczowego, tworząc film zamiast artykułu. W zależności od tego, jaki rodzaj strony lub biznesu prowadzisz, filmy mogą być świetnym sposobem na przyciągnięcie i dotarcie do publiczności. Rozważ stworzenie samouczka wideo, jak korzystać z Twoich produktów. Albo zilustrować proces, który jest związany z Twoją działalnością — na przykład hydraulik mógłby nagrać film pokazujący jak odetkać zlew (uwaga na temat SEO: Możesz rozważyć dołączenie transkrypcji tekstowej do swojego filmu. Tutaj znajdziesz kilka dodatkowych wskazówek dotyczących optymalizacji filmów).

 

Infografiki — Infografiki, czyli wielkoformatowe obrazy zawierające wiele danych (często w formie wykresów lub diagramów) na jeden temat, mogą zbierać dużo odsłon i linków. Jednakże, ponieważ tak wiele treści jest osadzonych w obrazie i dlatego nie są czytelne jako tekst przez wyszukiwarki, ważne jest, aby starannie zoptymalizować resztę strony. Możesz użyć jednego z tych pięciu darmowych szablonów info grafik, aby zacząć.

 

Pokazy slajdów – Pokaz slajdów to sposób na wyświetlenie serii powiązanych ze sobą obrazów. Czasami obrazy są ważniejsze niż tekst — powiedzmy, że chcesz pokazać, co wszystkie gwiazdy miały na sobie na gali rozdania Oskarów. Tutaj znowu, SEO tytułu, podpisów, nazw plików graficznych i tak dalej jest ważne, ponieważ jest mniej do „czytania” przez wyszukiwarki.

 

Glosariusze — Przysięgam, że więcej osób korzysta z Google, aby szukać terminów, niż używa słownika. (Czy ty w ogóle wiesz, gdzie jest twój słownik?) Jeśli pracujesz w wyspecjalizowanej branży, dobrze zbudowany glosariusz może być dobrym sposobem na przechwycenie jakiegoś ruchu w wyszukiwarkach. Pomyśl o terminach kulinarnych, terminach medycznych, terminach modowych, terminach architektonicznych …

 

Katalogi — Katalog jest użyteczną taksonomią linków do stron lub zasobów wokół danego tematu. Na przykład, blog o perfumach może stworzyć katalog miejsc, gdzie można kupić perfumy, od największych domów towarowych do niezależnych sklepów w całym kraju.

To tylko niektóre z podstawowych typów treści SEO, ale nie pozwól, aby ta lista Cię ograniczała — możliwości są praktycznie nieograniczone.

 

Jak opracować strategię SEO Content

Jeśli do tej pory tworzyłeś treści w sposób chaotyczny, mając nadzieję i modląc się, że niektóre z nich w końcu znajdą się w rankingu, nadszedł czas, aby się spiąć i zaangażować w bardziej metodyczną strategię treści SEO dla sieci.

Oto cztery kroki do zdefiniowania i dopracowania strategii treści SEO:

 

Zdefiniuj swoje cele

Po pierwsze, określ swoje cele jako strona lub firma. Czy chcesz sprzedawać za pośrednictwem swojej strony internetowej? Czy zarabiasz na swojej witrynie poprzez reklamy, a więc chcesz tylko zwiększyć ruch na stronie i zwiększyć liczbę czytelników? Twoje cele będą określać rodzaje treści, na których powinieneś się skupić.

Jeśli przede wszystkim zależy Ci na sprzedaży produktów, powinieneś skupić się na atrakcyjnych, bogatych w informacje stronach produktowych, które są zoptymalizowane zarówno pod kątem wyszukiwania, jak i konwersji. Drugim celem może być pomocna zawartość bloga, która ilustruje, kiedy i jak korzystać z produktów, linkując do tych stron w stosownych przypadkach (najlepiej, jeśli Twój blog nie jest całkowicie autopromocyjny, chociaż).

Jeśli Twoja strona działa na podstawie modelu reklamowego, a jej celem jest przyciągnięcie nowych czytelników poprzez wyszukiwanie, skup się na bogatej treści (np. artykuły o długiej formie lub materiały wideo o charakterze informacyjnym, rozrywkowym lub obu) o „lepkiej” konsystencji („lepka” treść zatrzymuje odwiedzających na stronie na dłużej lub zachęca ich do powrotu).

Weź pod uwagę swoją publiczność

Poznaj swoją publiczność — ankiety i oprogramowanie analityczne mogą pomóc Ci uzyskać lepszy obraz typowego gościa lub klienta. Rozważ opracowanie person marketingowych, czyli postaci, które reprezentują Twoich idealnych odwiedzających i klientów. Następnie zastanów się, jakiego rodzaju treści te osoby będą poszukiwać.

Na przykład, jeśli prowadzisz stronę B2B, która jest skierowana do kadry kierowniczej wyższego szczebla, możesz chcieć tworzyć wysokiej jakości białe księgi, które można pobrać i zapisać, aby przeczytać je później.

Jeśli natomiast Twoja firma jest skierowana do nastolatków i młodzieży, możesz skupić się na częstych aktualizacjach z mniejszą ilością tekstu, a większą obrazów i wideo. Upewnij się również, że Twoja strona jest zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych.

Stwórz kalendarz redakcyjny

Kiedy już wiesz, do kogo i dlaczego kierujesz swoją ofertę, możesz zacząć tworzyć kalendarz redakcyjny. Kalendarz redakcyjny to harmonogram, który określa, kiedy będziesz publikować nowe treści i jakiego typu będą to treści. Pomoże Ci to trzymać się regularnego harmonogramu (jest to szczególnie ważne, aby tworzyć nowe treści regularnie, jeśli prowadzisz bloga), jak również zapobiegnie sytuacji, w której będziesz musiał w ostatniej chwili wymyślać temat dla nowych treści.

Kilka wskazówek dotyczących tworzenia i przestrzegania kalendarza redakcyjnego:

– Użyj Outlooka (lub Kalendarza Google) – Udostępnij kalendarz redakcyjny całemu zespołowi marketingowemu. Ustaw przypomnienia dla autorów, aby dostawali powiadomienia o zbliżającym się terminie.

– Rozważ stworzenie stałych elementów — Na przykład, blog kulinarny może prezentować bezmięsne przepisy w każdy poniedziałek. Wiele blogów robi łapanki linków raz w tygodniu (w tym ten). Stwórz stronę kategorii dla każdej stałej funkcji, aby odwiedzający mogli znaleźć wszystkie przepisy na bezmięsne poniedziałki lub łapanki linków w jednym miejscu.

– Daj sobie dużo czasu na przygotowanie bardziej skomplikowanych typów treści, takich jak filmy wideo czy info grafiki. Często wymagają one wielu edycji i mogą być bardziej skomplikowane do zoptymalizowania pod kątem wyszukiwania.

– Nie planuj zbyt daleko naprzód — Kalendarze często ulegają wykolejeniu po miesiącu lub dwóch, z powodu zmian w celach marketingowych, budżetach lub personelu, więc nie próbuj planować harmonogramu na następny rok i ryzykuj zmarnowanie mnóstwa czasu i wysiłku.

Analizuj i oceniaj ponownie

Na koniec bądź na bieżąco z analityką swojej witryny. Regularnie analizuj swoje treści SEO, aby zobaczyć, co działa, a co nie. Dobrymi wskaźnikami sukcesu i zaangażowania są odsłony, linki, komentarze (do wpisów na blogu i niektórych innych typów treści), akcje społecznościowe (polubienia na Facebooku, tweety itp.) oraz współczynnik konwersji. Twoja analiza powinna mieć dwa cele:

– Zbadaj swoje sukcesy, abyś mógł powtórzyć te strategie — Poszukaj wzorców. Czy Twoi odbiorcy uwielbiają filmy wideo? Więc rób więcej filmów! Dostosuj swój kalendarz redakcyjny, abyś mógł poświęcić więcej czasu i wysiłku na te rodzaje treści, które naprawdę rezonują.

– Wygospodaruj czas na aktualizację i poprawę starszych treści SEO — Jeśli próbowałeś zoptymalizować artykuł pod kątem pewnego słowa kluczowego, ale zyskał on większy ruch dla innej odmiany tego słowa, wróć do niego i ponownie zoptymalizuj go pod kątem nowego słowa kluczowego. Możesz być w stanie znacznie zwiększyć ruch, umieszczając to słowo kluczowe w tytule, na przykład.